19th Ave New York, NY 95822, USA
Zien wat studenten niet zeggen
Non-verbale communicatie in de klas

“Je zegt méér dan je denkt — en je studenten ook.”

Als docent weet je: goed lesgeven is meer dan uitleg geven. Het gaat om contact, veiligheid en aanvoelen wat er écht speelt in je klas.
Maar hoe merk je dat, als woorden soms ontbreken?

Wat ik elke dag zie

Met 15 jaar onderwijservaring in Chili, Australië en Nederland weet ik hoe intens en divers het onderwijs kan zijn. In mijn lessen als docent Engels en Spaans zie ik studenten die:

  • met hun houding meer zeggen dan met hun woorden;
  • zich terugtrekken uit onzekerheid, niet uit onwil;
  • ‘moeilijk’ gedrag laten zien dat eigenlijk een hulpvraag is.

En ik zie ook docenten die alles geven, maar zich soms machteloos voelen.
De sleutel? Non-verbale communicatie.

Waarom deze training cruciaal is voor docenten?
1.
Lichaamstaal beïnvloedt leerlingperceptie en motivatie

Leerlingen lezen veel af uit het non-verbale gedrag van hun docent. Onderzoek wijst uit dat docenten die open, vriendelijk en betrokken overkomen, een positievere impact hebben op motivatie, participatie en prestaties van hun leerlingen. Dit wordt ook wel het “Pygmalion-effect” genoemd.

2.
Non-verbale communicatie versterkt verbale instructie

Beweging, oogcontact, stemgebruik en gezichtsuitdrukking kunnen de betekenis van gesproken instructies versterken — of juist ondermijnen. Goed afgestemde non-verbale signalen verhogen de helderheid van instructies en vergroten het leerplezier.

3.
Non-verbaal gedrag beïnvloedt relatie en gezag

Onderzoek binnen de pedagogiek toont aan dat non-verbaal gedrag de perceptie van gezag en nabijheid beïnvloedt. Docenten die congruent communiceren (lichaam en stem in lijn met intentie) worden als betrouwbaarder en toegankelijker ervaren.

4.
Bewustwording van lichaamstaal verbetert klassenmanagement

Docenten die getraind zijn in het herkennen van non-verbale signalen van stress, frustratie of terugtrekking bij leerlingen, kunnen sneller de-escalerend handelen. Dat leidt tot minder conflicten en een veiliger leerklimaat.

Over de trainer

Ik ben Katherin Monsalves, docent Moderne Vreemde Talen (Engels en Spaans)  met 15 jaar ervaring in Chili, Australië en Nederland.    Mijn missie is helder:

 

In beeld brengen wat je makkelijk mist — zodat je er op tijd op kunt reageren.

 

Ik verdiepte mijn kennis in non-verbale communicatie bij een voormalig FBI-expert, en vertaal die kennis naar het klaslokaal van nu.

In 5 stappen van onrust naar regie in je klas. Non-verbale communicatie voor docenten

Ben je al een tijd aan het lesgeven, en weet je hoe het werkt voor de klas?
Gaat het meestal goed, maar merk je steeds vaker dat het druk, onrustig of ongrijpbaar voelt?
Heb je het idee dat je signalen mist, of dat je soms harder werkt dan nodig is?

Mag ik je dan eerst iets zeggen?
Goed gedaan.
Je staat er. Je hebt impact. En je doet ertoe.
Maar er zit nog meer in.

Sta daar eens even bij stil.
Zet je voeten stevig neer, adem diep in, recht je rug.
Jij bent de leider van jouw klas. En dat is iets om trots op te zijn.

…Even van genieten. Echt.
…Klaar? Dan gaan we verder.

Meld je aan:

Ontvang 5 weken lang elke week een e-mail met daarin:

✅ Eén praktische tip over non-verbale communicatie
✅ Eén opdracht die je direct in je les kunt toepassen
✅ Meer grip, rust en verbinding in je klas

Start wanneer jij wilt. Gratis. In je eigen tempo.

Bonus: Af en toe ontvang je extra tips die je werk nét wat lichter maken.

    Vragen? Of wil je sparren over een training?
    ik reageer persoonlijk.

    🎥 Binnenkort gratis minivideo:
    “Wat zegt je student zonder woorden?”
    Meld je aan en ontvang hem als eerste in je inbox.